Åbningstider: For tiden lukket pga. Corona restriktioner - ellers hver mandag fra kl. 14 til 16. Dog ikke helligdage og i skoleferier.

Historie arkiv

Trafikflyver Helmer Søgaard fra Grejs og flyulykken i 1927

Trafikflyver Helmer Søgaard omkom ved en tragisk flyulykke i 1927. Han var søn af Marie og Niels Kristian Søgaard, der boede på Overbygård på Keglekærvej 61 i Grejs. Helmer var luftkaptajn ved Det Danske Luftfartsselskab (DDL). Oprindelig havde han gjort tjeneste ved militæret som korporal og senere uddannet som militærflyver.

Flyulykken ved Kastrup Lufthavn

Mandag den 19. september 1927 skulle kaptajn Søgaard som pilot lette med DDLs Fokker-flyvemaskine kl. 915 fra Kastrup Lufthavn med kurs mod Hamborg og havde 5 passagerer ombord. Starten foregik meget langsomt, maskinen slog to gange hjulene mod jorden og nåede kun med nød og næppe over det lave pileflethegn, der omgav Lufthavnen mod vest. Omtrent 100 m længere henne ville piloten lande og kom derved til at strejfe et pilehegn med venstre vinge og flyet gik på næsen i en kålmark. Et øjeblik efter drejede maskinen rundt og lå på ryggen med hjulene i vejret.

Passagererne blev kastet rundt mellem hinanden, men kom hurtigt ud. De fik hjælp fra et par roearbejdere, som fik åbnet døren til kabinen og reddet de 5 passagerer ud, hvoraf 2 var amerikanske damer Whitholm/Witthorn, mor og datter, den franske musiker Laurent (eller Lauret) og bankassistent Voss med frue fra Privatbanken. Mændene var nogenlunde uskadte, alle kvinderne fik chok, og alle mistede deres ejendele. Den franske musiker mistede en sjælden violin, som han senere krævede en stor erstatning for.

Men umiddelbart efter styrtet eksploderede benzintanken og snart stod flyet i brand. Med større besvær bjærgede arbejderne også Helmer Søgaard ud. Han var med højre side klemt ind mod maskinen, mens ilden fortærede hans tøj i venstre side. Livsfarlig forbrændt i ansigtet, på venstre arm og ben, men stadig ved bevidsthed, indlagdes han på Rudolph Berghs Hospitals brandsårsafdeling, der lå på Vesterbro i København. Han fik morfin til dæmpning af smerterne, og feberen aftog et par dage senere, men den nærmest forkullede arm måtte amputeres.

Den 29. september 1927 døde han af kvæstelserne. Han blev 28 år.

Ulykken vakte stor offentlig opmærksomhed og blev omtalt i mange dagblade og aviser dengang. Helmer Søgaard blev bisat på Grejs kirkegård, hvor gravstenen kan ses endnu. Sørgehøjtideligheden ved hans båre blev refereret den 1. oktober 1927 i avisen Social-Demokraten.

Der var en formodning om, at flyet havde været hårdt læsset lige til den tilladte vægtgrænse, men den egentlig årsag blev vist ikke fastslået – selve styrtet kan være udløst af et vindpust eller blæst og kort efter krævedes pilehegnet ved lufthavnen fjernet.

Senere blev en gade i Kastrup by lige ved siden af lufthavnen opkaldt efter Helmer Søgaard som ”Helmer Søgaards Alle”. Gaden ligger i et kvarter, hvor vejene har navne efter berømte piloter fra flyvningens barndom og bliver kaldt ”flyvervejene”.

Det forulykkede fly

Fokker Grulich trafikfly

Det forulykkede fly var af mærket Fokker Grulich F.III og var en énvinget flytype med én motor og propel, også kaldet et monoplan. Det blev anskaffet i 1925 af DDL med registreringen T-DOFD og brugt som ét af de første til at bringe aviser ud i landet – og som her anvendt til almindelig passagertransport på selskabets flyruter. Det er det forulykkede fly, der er vist på billedet.

Kabinen i flyet var udstyret med lænestole med armlæn, gulvtæppe, borde med askebæger og blomstervaser, så det var temmelig luksuøst på den tid. For piloten var flyet noget mere specielt indrettet, da cockpittet var lige ved siden af motoren, så flyets pilot havde motorens stærke  varme på den ene side og iskulde fra skroget på den anden side. Denne indretning med motor og pilot side om side blev kritiseret af mange piloter, men den gav mere plads til passagererne. Den tætte placering af piloten ved motoren kan have været medvirkende til, at Helmer Søgaard blev så stærkt forbrændt, men det er udelukkende min egen formodning.

Kilder: wikiribe.dk om DDL-flyulykker og Jyllands-Posten den 20. september 1927 og 30. september 1927, samt andre dagblade. En hollandsk historisk site om flyproducenten Fokkers flytyper, samt Taarnby kommunebiblioteker. Sindbjerg Lokalhistoriske Arkiv har også registreret oplysninger om Helmer Søgaard, se mere på arkiv.dk. Helmer Søgaard er endvidere omtalt i bogudgivelser om Kastrup Lufthavn og flyvning.

Axel Nørr /Grejs Lokalarkiv – november 2020.